Karavan genom Kielkanalen.
Vi har fullt upp med att hålla reda på de många små bilfärjorna som korsar kanalen och att fascineras av mötande containerbåtar från världens alla hörn.
Vi går för motor genom hela kanalen. Det råder seglingsförbud här och det kan man förstå. Det hade varit tufft att behöva väja för kryssande segelbåtar i den relativt smala kanalen (22-42 meters bredd).
Vi övernattar i Rendsburg där vi också bunkrar och tankar. De flesta marinor hittills har levererat lokala väderprognoser för de kommande dagarna. Denna skylt mötte oss i denna hamn. Tyskarna kanske har lite humor i alla fall!
Väl framme vid sista slussen i Brunnsbuttel tycker Emmas besättning, Janne och Helena, att det är dags att fira att vi kommit så här långt. De bjuder på hembakad äppelkaka och det det skålas i rom. Mums!
Övernattning vid Brunsbuttels sluss. Här ligger vi bara några meter från de stora lastfartygen som slussar in- och ut alldeles intill vår flytbrygga. De ger ifrån sig märkliga ljud och virvlar som fortplantar sig genom vattnet och låter som en hagelskur i vårt skrov.
Det, och pirret vi känner för att imorgon möta strömmarna i floden Elbe och Nordsjöns tidvatten, gör sista natten på riktigt lugna vatten lite extra spännande.
Det här med att slussa går ju över förväntan!
Kielkanalen, eller Nord-Ostsee-som tyskarna säger, förbinder Östersjön med Nordsjön. Kanalen byggdes 1887, är 98 km lång, 22-42 meter bred, 9,8-14 meter djup och har en segelfri höjd på 40 meter.