![](http://media.izusa.nu/2019/09/DSC_1426-1024x684.jpg)
Karavan genom Kielkanalen.
![](http://media.izusa.nu/2019/10/2019-09-04-Ferry-1024x522.jpg)
Vi har fullt upp med att hålla reda på de många små bilfärjorna som korsar kanalen och att fascineras av mötande containerbåtar från världens alla hörn.
![](http://media.izusa.nu/2019/10/DSC_1429-1024x684.jpg)
Vi går för motor genom hela kanalen. Det råder seglingsförbud här och det kan man förstå. Det hade varit tufft att behöva väja för kryssande segelbåtar i den relativt smala kanalen (22-42 meters bredd).
![](http://media.izusa.nu/2019/10/IMG_3049-1024x768.jpg)
Vi övernattar i Rendsburg där vi också bunkrar och tankar. De flesta marinor hittills har levererat lokala väderprognoser för de kommande dagarna. Denna skylt mötte oss i denna hamn. Tyskarna kanske har lite humor i alla fall!
![](http://media.izusa.nu/2019/10/IMG_3276-1-1024x768.jpg)
Väl framme vid sista slussen i Brunnsbuttel tycker Emmas besättning, Janne och Helena, att det är dags att fira att vi kommit så här långt. De bjuder på hembakad äppelkaka och det det skålas i rom. Mums!
Övernattning vid Brunsbuttels sluss. Här ligger vi bara några meter från de stora lastfartygen som slussar in- och ut alldeles intill vår flytbrygga. De ger ifrån sig märkliga ljud och virvlar som fortplantar sig genom vattnet och låter som en hagelskur i vårt skrov.
Det, och pirret vi känner för att imorgon möta strömmarna i floden Elbe och Nordsjöns tidvatten, gör sista natten på riktigt lugna vatten lite extra spännande.
![](http://media.izusa.nu/2019/10/IMG_3284-1024x768.jpg)
Det här med att slussa går ju över förväntan!
![](http://media.izusa.nu/2019/09/Karta-Kielkanalen-1.png)
Kielkanalen, eller Nord-Ostsee-som tyskarna säger, förbinder Östersjön med Nordsjön. Kanalen byggdes 1887, är 98 km lång, 22-42 meter bred, 9,8-14 meter djup och har en segelfri höjd på 40 meter.